Als je een traject of training volgt bij SIMPELWEG Elke komt ook het thema ‘Het Zelf’ een keer aan bod. Omdat ik dit zelf misschien wel de ingewikkeldste pijler van ACT vind, volgt hier een extra uitleg.
Onderaan staat een korte opdracht zodat ook jij relatief gemakkelijk ‘Het Zelf’ kunt gaan ervaren.
Wat is ‘Het Zelf’?
Bij ‘Het Zelf’ staat de relatie die je met jezelf hebt centraal. Denk daarbij aan vragen als:
• Hoe ga je in het dagelijks leven met jezelf om? Hoe praat jij tegen jezelf? Welke toon sla je aan in je hoofd als er iets misgaat, of als je aan het einde van de dag moe op de bank ploft en eigenlijk de vaatwasser nog moet inruimen?
• Kijk eens naar hoe vriendelijk en geduldig je bent voor een goede vriendin of client… lukt het je om met diezelfde vriendelijkheid naar jezelf te kijken? (Spoiler: vaak zijn we voor die vriendin een stuk aardiger dan voor onszelf.)
Dat wordt bedoeld met de relatie die je met jezelf hebt.
Zelfcompassie: Bij veel vrouwen mag de relatie met zichzelf beter
De relatie met jezelf beter maken doe je niet met behulp van positieve affirmaties, of andere vormen van cognitieve herprogrammering. Je doet dit wel door middel van daden van zelfcompassie, waarbij je heel concreet kijkt wat je vandaag, morgen en overmorgen voor jezelf kunt betekenen. Vaak zijn dit dingen die we diep van binnen echt wel weten, maar veel te weinig doen.
Voorbeelden van zelfcompassie: die ene hobby weer eens oppakken, een bad nemen, met een tijdschrift in de tuin zitten, of die lastige klus op het werk een keer níét naar je toe trekken.
In de praktijk doen we weinig aan zelfcompassie. Het voelt onwennig of zelfs egoïstisch om voor jezelf te kiezen als anderen ook aan je trekken. Daarom mag je wat bereidheid gebruiken om zelfcompassie toe te passen, door bijvoorbeeld met frisse tegenzin tóch die dingen voor jezelf te gaan doen. Ook al voelt het ongemakkelijk, toch even tijd voor jezelf nemen dus!
Het zelfbeeld
Naast deze zelfcompassie is er bij “Het Zelf” nog een dieper doel: jou losweken van je zelfbeeld.
Onder je zelfbeeld verstaan we de verzameling labels en eigenschappen die je in de loop der jaren op jezelf hebt geplakt (of door anderen hebt laten plakken). Denk aan labels als: ‘Ik ben de stabiele factor’, ‘Ik ben een aanpakker’ of ‘Ik ben een zorgzaam type’. Maar denk ook aan de minder fijne labels die je misschien meedraagt, zoals: ‘Ik ben een perfectionist’, ‘Ik ben een chaoot’, ‘Ik ben een piekeraar’ of ‘Ik ben nu eenmaal onzeker’.
Je mag gaan ontdekken dat je méér bent dan alleen die labels. Kort gezegd komt het erop neer dat je jezelf en al je rollen en labels wat minder serieus mag gaan nemen. 😊
Positieve overtuigingen werken niet
En nu is het ook weer níet de bedoeling om een negatief zelfbeeld te vervangen door een positievere versie. Want ook positieve overtuigingen kunnen in de praktijk voor veel problemen zorgen. Neem bijvoorbeeld de overtuiging: ‘Ik ben een betrokken hulpverlener’ of ‘Ik ben een zorgzame vrouw’. Dat klinkt positief, maar het kan ook een onzichtbare meetlat worden waar je jezelf de hele dag langs legt. Want als je die titel heel serieus neemt, mag je van jezelf nooit een keer met een kort lontje reageren of toegeven dat je het ook even niet meer weet.
Ik merk het zelf aan de titel ‘psycholoog’. Die functienaam kan zo’n druk leggen! Het klinkt natuurlijk prachtig en heel intelligent (haha), maar het wekt ook de verwachting (op zijn minst bij mezelf) dat ik de mensheid moet snappen en mezelf én mijn naasten altijd mentaal gezond moet houden. Want tja, een psycholoog die zelf weleens vastloopt of mentaal even niet lekker in haar vel zit, dat is ‘natuurlijk’ een lachertje… toch?
En dus is het belangrijk om ook de positieve overtuigingen over jezelf niet al te serieus te nemen.
Neem jezelf minder serieus!
Als we gedachten over onszelf heel serieus nemen, dan zitten we vast in een plaatje van onszelf, waardoor we veel minder bewegingsvrijheid hebben. Als je je zelfbeeld durft los te laten, dan mag je in feite alles zijn, waardoor je de ruimte krijgt om een keer nee te zeggen zonder schuldgevoel, niet de kar te trekken of simpelweg de boel de boel te laten.
Hoe we gelukkiger worden met ‘Het Zelf’ en onszelf
Het is bewezen dat je niet gelukkiger wordt van een sterk positief zelfbeeld, en dat het psychologisch gezien veel gezonder is om in plaats daarvan beter voor jezelf te zorgen op basis van concrete daden van zelfcompassie.
Doen in plaats van denken dus!
Daarnaast weten we dat mensen het meest gelukkig zijn als ze even niet met hun eigen ‘ik’ bezig zijn.
Geluk vinden door jezelf te verliezen in wat je het liefst doet.
Denk zelf maar eens terug aan de momenten waarop je echt gelukkig was. Waarin de tijd en ‘jijzelf’ geen rol speelden. Waren dat de momenten waarop je dacht: ‘Goh, wat ben ik toch een goede partner of een sterke vrouw’? Waarschijnlijk niet. Het waren de momenten waarop je jezelf even helemaal vergat. Terwijl je met je handen in de aarde van de tuin zat, je volledig concentreerde op dat ene lastige naaiproject achter je machine, of hardop lachte met vriendinnen tijdens een avondje uit. Dát is de plek waar je de meeste vrijheid vindt: daar waar je even niet bezig bent met wie je van jezelf moet zijn.
Wat jij vaker mag doen:
Weet jij wat je aan het doen bent als je even niet bezig met je eigen ‘ik’? Wat ben je aan het doen als je met iets bezig bent en je de tijd vergeet en geen gedachten hebt (als je in een bepaalde flow zit)?
Probeer eens wat vaker deze momenten op te zoeken!
Misschien herken je het wel in een van deze bezigheden:
Tuinieren | Handwerken | Lezen | Sporten | Wandelen | Schilderen | Koken of Bakken | Muziek maken of luisteren | Puzzelen | Opruimen | Klussen | …. | ……
Hopelijk heeft dit wat verduidelijking gegeven. Als je toch nog vragen hebt, over ‘Het Zelf’ of andere zaken, dan hoor ik het graag. Stuur me een WhatApp berichtje of een e-mail, ik denk graag met je mee.

0 reacties